نوروپاتی و گزگز اندام ها

انتشار: 28 Mehr 1400
نوروپاتی و گزگز اندام ها

نوروپاتی محیطی چیست؟

نوروپاتی محیطی اختلال در سیستم عصبی است. در واقع اختلالی است که اعصاب حسی ، حرکتی و اعصاب خودکار محیطی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

اعصاب محیطی بین مغز و نخاع با اندام های بدن ارتباط برقرار می کنند و با این کار سبب انتقال دستورات مغز به اندام ها و در نتیجه حرکت می شوند.

نوروپاتی های محیطی معمولا به طور متقارن و دو طرفه رخ می دهند یعنی اینکه هر 2دست یا هر2پا را درگیر می کنند.

بیشتر نوروپاتی در دست ها و پاها اتفاق می افتد و شایعترین علت ابتلا به نوروپاتی محیطی دیابت و کنترل نکردن قند خون است.

علت نوروپاتی

علت عمده ی نوروپاتی دیابت کنترل نشده است.مصرف زیاد الکل نیز می تواند باعث ابتلا به این بیماری شود.

علت این بیماری ممکن است به صورت ارثی در موارد نادر باشد یا حتی ممکن است بدون هیچ علتی اتفاق بیفتد.

نوروپاتی متابولیک و تغذیه ای:

نوروپاتی هایی که به علت دیابت ، کم کاری تیروئید ، غول پیکری ، بیماری های کبدی ، سوء تغذیه ، کمبود ویتامین های B6,B12 و همچنین مصرف بیش از حد B6  به وجود می آیند.

نوروپاتی های با علت ناشناخته :

سندرم گیلن باره و سندرم پارسوناژ-ترنر از این دست نوروپاتی ها هستند

نوروپاتی با منشا عروقی و روماتولوژیک:

لوپوس ، آرتریت روماتوئید و پلی آرتریت گرهی از این دست نوروپاتی ها هستند.

نوروپاتی های ارثی:

بیماری کرابه ، نوروپاتی ارثی حسی حرکتی شارکو-ماری-توث ، آمیلوئیدوز فامیلی از این دست نوروپاتی ها هستند.

نوروپاتی به علت دارو و سم:

مصرف زیاد الکل ،  فنی توئین ، ایزونیازید ، حشره کش های ارگانوفسفره و فلزات سنگین مثل آرسنیک ، املاح طلا ، سرب ، جیوه و تالیوم نیز می تواند باعث نوروپاتی شود.

نوروپاتی به علت وجود تومور :

فشار به اعصاب به علت وجود تومور از علل دیگر ابتلا به نوروپاتی است.

نوروپاتی فشاری:

مثل سندروم تونل کارپال که از فشار به عصب اولنار در مچ دست یا آرنج به وجود می آید در کسانی که زیاد از دست هایشان کار می کشند مثل بافنده ها.

علائم نوروپاتی

• نداشتن حس در اندام
  • گزگز و سوزن سوزن شدن مخصوصا در اندام های انتهایی
  • تحلیل عضلانی
  • کاهش رفلکس ها
  • کرختی
  • سردی یا داغی بیش از حد در پاها
  • نداشتن تعادل هنگام راه رفتن
  • ریزش مو و تغییرات شکل ناخن ها

علت گزگز اندام ها

ممکن است گزگز اندام ها به علت اختلالات مختلفی در بدن باشد اما در مواردی هم علت گزگز اندام ها ممکن است به علت بیماری نوروپاتی باشد.

مثلا زمانی که مدت زیادی روی دست خود خوابیده اید یا زمان طولانی پاهای خود را آویزان کرده و یا روی هم انداخته اید ممکن است خون رسانی مختل شده و باعث گزگز شدن آن اندام شود.

سرمازدگی کم آبی بدن و تنفس سریع از علت های دیگر گزگز اندام ها است.

در این موارد گزگز اندام ها طبیعی است و خود به خود خوب می شوند.

تشخیص نوروپاتی

در ابتدا پزشک مددجو را معاینه کرده و راجع به تاریخچه وجود بیماری در خانواده ی آن فرد سوال می کند و در ادامه با استفاده از نوار عصب عضله یا EMG قابل تشخیص است.

ممکن است برای تشخیص این بیماری پزشک درخواست بیوپسی اعصاب ، بررسی مایع نخاع و آزمایشات مربوط به بیماری های کلاژن نیز بدهد.

در سالمندان تشخیص نوروپاتی بسیار دشوار است زیرا نشانه هایی مثل کاهش رفلکس ها به طور طبیعی در افراد سالمند دیده می شود.

انواع نوروپاتی

مونونوروپاتی:

به آن مونونوریت نیز می گویند به معنای این است که این اختلال به یک عصب محیطی و انشعابات آن محدود است.این عارضه بیشتر در افراد دیابتی اتفاق می افتد.از عواملی که باعث این اختلال می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• فشردگی تنه ی عصب یا محصور شدن آن مثل سندرم تونل کارپال
  • کوفتگی عصب در اثر ضربه
  • کشیدگی بیش از حد مثل دررفتگی های مفصلی
  • استفاده از سوزن های آلوده برای تزریق دارو یا صدمات وارد شده به عصب در اثر تاثیر دارو
  • گسترش عفونت و التهاب اطراف تنه ی عصب:

اگر مونو نوروپاتی ناشی از ضربه باشد درد نشانه ی اصلی نیست اما اگر این عارضه ناشی از بیماری های التهابی باشد مثل آرتریت ،درد از نشانه های اصلی و بارز می باشد.دردی که در این حالت وجود دارد زمانی که فرد در حال فعالیت باشد یا حرکات ناگهانی مثل عطسه و سرفه داشته باشد افزایش می یابد زیرا باعث کشیدگی یا فشردگی عصب می شود.

پلی نوروپاتی:

نوع دیگری از نوروپاتی پلی نوروپاتی است که ضایعه و درگیری اعصاب محیطی به صورت قرینه در اندام ها است که به آن پلی نوریت نیز گفته می شود.

از علائم این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بی حسی و کرختی حس سوزن سوزن شدن در اندام ها
  • اگر در پاها اتفاق بیفتد ممکن است فرد دچار اختلال هماهنگی حین راه رفتن شود
  • ممکن است حتی روی هضم و تنفس تاثیر بگذارد
  • ضعف عضلانی
  • گرفتگی عضلات
  • اختلالات تخلیه مثانه و یبوست و اسهال بسته به مکان وقوع نوروپاتی ممکن است اتفاق بیفتد

مونونوریت مالتی پلکس

زمانی که  2یا چند عصب به صورت مجزا و پراکنده در اندام ها دچار این اختلال می شوند ؛ که می تواند به صورت حاد یا تحت حاد باعث کاهش حرکت و حس در اندام ها شود.

درمان نوروپاتی

درمان خاصی برای نوروپاتی های محیطی وجود ندارد و رفع علت این بیماری می تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند.بیماران دچار نوروپاتی محیطی با خطر زمین خوردگی ، آسیب های حرارتی و نیز صدمات پوستی رو به رو هستند.

• چون بیماران دچار این بیماری ممکن است ضربه و آسیب به اندام خود را احساس نکنند ، حتما اندام های خود را مخصوصا در قسمت های انتهایی را بررسی کنند تا آسیبی نرسیده باشد.
  • وسایل کمکی مثل عصا و واکر می توانند از زمین خوردگی و آسیب به بدن جلوگیری کنند.
  • دمای آب هنگام حمام باید کنترل شود تا آسیب حرارتی به پوست نرسد.
  • رانندگی برای این بیماران محدود یا منع می شود با توجه به دستور پزشک.
  • افرادی که به علت دیابت کنترل نشده دچار این بیماری هستند حتما باید با مراجعه به پزشک قند خون خود را کنترل کنند تا از پیش روی این بیماری جلوگیری شود.
  • در اکثر موارد نوروپاتی با افسردگی همراه است در نتیجه این موضوع هم زیر نظر پزشک و روان درمانگر باید درمان شود.
  • برای درمان علامتی نوروپاتی گاهی پزشکان از داروهایی مانند گاباپنتین ، ضد افسردگی سه حلقه ای ، پرگابالین ، دولوکستین و داروهای دیگر نیز استفاده کنند توجه داشته باشید دارو را حتما با تجویز پزشک و زیر نظر او مصرف کنید.

مطب دکتر سحر حفاری

آدرس مطب:

تهران، آیت الله کاشانی - بین اباذر و مهران (ایستگاه مهران)- پلاک 71 - ساختمان پزشکان پارسا - طبقه اول - واحد 3

شماره تماس:

ساعات حضور در مطب: